Klaboem

activiteiten voor muzische ontwikkeling

Klas Anders...over 'ander' auditief materiaal in de klas.

Doel:
Wat hoor ik? Welk auditief materiaal gebruik ik? Het bestaande aanbod aan auditief materiaal verrijken: Muziek, liederen, luisteractiviteiten, stemmen, geluiden...
Inhoud:
Deze sessie is gegroeid uit een workshop rond het thema MOOI . Het thema van de jeugdboekenweek 2008.
Als wij het over ‘mooi’ hebben zijn we nogal geneigd om enkel het visuele aspect te aanschouwen. ‘Mooi’ heeft evenveel te maken met wat we horen!
Welke muziek gebruiken we en welke niet?
Welke liederen zingen we? Waarom dit lied en een ander niet?
Omdat we als leerkracht zelf iets niet tof  of ‘mooi’ vinden? Of voelen we ons onzeker,....
Hoe rijk is ons aanbod? Rijk Klasmilieu....wat is dat?
Kennis maken met ‘andere’ muziekjes en daar ‘andere’ dingen mee doen.
Gewoon klas- anders.
Methodiek:
Voorbeelden uit de klas worden beluisterd. Ook eigen meegebracht materiaal.
Andere mogelijkheden worden onderzocht.
We laten ons overspoelen door andere klanken en doen er ter plaatse iets mee: tekenen, bewegen, fantaseren, nabootsen of variëren.
Meebrengen:
CD’s waar veel mee gewerkt wordt. Muziek die in jouw oren ‘anders’ klinkt. Liedjesbundels...
 
Voor leerkrachten kleuteronderwijs en 1ste graad.

In samenwerking met Eekhoutcentrum vzw.

    

Heb je nog andere vragen, zit je muzisch vast, wil je een duwtje in de rug voor het schoollied, voor het schoolfeest,... aarzel niet en neem contact met Steef van Klaboem.